در این میان استان فارس که در رتبه دوم تولیدات زراعی کشور قرار دارد، امسال نیز ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمینهای زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است در حالیکه ظرفیت ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای این استان ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که عملکرد این استان نسبت به آمار ابلاغی روند کاهشی داشته است.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 21 June 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: از آنسوی مزرعه سبد به دوش در گرمای ۴۵ درجه به سوی کامیونها روانه اند، با یک دست سبد را گرفته و با دست دیگرشان عرق از صورتشان میگیرند و دوباره تن به کار میدهند تا سفره شان خالی نماند.

صاحب مزرعه آنسوتر، زیر کَپَر نشسته و با تکه چوبی مدام در حال شمارش و کم و زیاد کردن اعداد و ارقام است، انگار دخل و خرجش با هم‌نمیخواند و تمام محاسباتش قفل شده است.

با هزار امید ۱۰ هکتار زمین زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است، کِشتی که فقط برای هر هکتارش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان هزینه کرده، اما حالا که فصل برداشت رسیده تمام محاسباتش به هم ریخته و حتی هزینه اولیه را هم نمیتواند جمع آوری کند.

و اما ماجرا از آنجا شروع شد که مرزها بسته شد، وگرنه کشاورز که به امید صادرات، ۲۰ هکتار از مزارع خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده بود، هیچگاه چنین ریسکی نمیکرد که مجبور شود چوب حَراج به حاصل دسَترنج شش ماهه خود بزند.

نبود صنایع تبدیلی، بسته شدن مرزها ، تعطیلی صادرات و دیگر عوامل، باعث شده تا قیمت خرید گوجه فرنگی پایین‌تر از قیمت تمام شده آن باشد و همین موضوع صدای کشاورزان فارسی خصوصاً جنوب شرق استان را در آورده است، کشاورزانی که با متضرر شدن و بر باد رفتن دسترنج شش ماهه خود نیازمند سیاستهای حمایتی جدی از سوی دولت هستند.

عایدی گوجه کار، ضرر و زیان

از جنوب شرق استان خبرها حاکی از خرید و فروش هر کیلو گوجه فرنگی درجه یک در مزارع بخش فسارود داراب، در بهترین حالت ممکن ۴ هزار تومان و گوجه رُبی ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است، نرخی که با قیمت تمام شده این محصول در هر کیلو، منافات و عایدی کشاورز چیزی جز ضرر و زیان نیست.

شاید بسته شدن‌مرزها و تعطیلی صادرات دلیل اصلی این افت قیمتها باشد، اما نبود صنایع تبدیلی در مناطق مختلف استان فارس خصوصاً مناطق جنوبی این استان رنج کشاورزان و باغداران را هم دو چندان میکند.

جولانِ دلالان در سایه نبود قوانین بازدارنده!

اما آنچه که بیش از پیش در این بازار بلبشوی تره‌بار و صیفی جات استان فارس به چشم میخورد، نبود قوانین بازدارنده برای جلوگیری از جولان دلالانی است که جیب کشاورزان و باغداران را خالی و جیب خودشان را پُر میکنند.

نبود کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی در مناطق جنوب و جنوب شرق استان فارس زمینه ساز سوءاستفاده دلالان در این بازار بی سر و سامان گوجه فرنگی شده به طوریکه محصولات تولیدی آنان توسط دلالان با قیمت های بسیار پایین خریداری میشود.

کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی در فصل برداشت محصول، مشکل سالیان اخیر کشاورزان فارسی بوده که با وجود وعده‌های مسئولان هنوز راه چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

با گریزی به ریشه همه مصائب کشاورزان در میابیم که بی برنامه گی و ضعف سازمان جهاد کشاورزی فارس در سامان بخشی به بازار گوجه استان باعث شده تا گوجه کاران با انتقاد از وضعیت موجود خواستار رسیدگی جدی این سازمان به مطالباتشان شوند.

ضعفی که به نظر می رسد رهاوردی جز بدبختی معیشتی برای قشر زحمتکش کشاورز ندارد.

تغییر الگوی کشت؛ مستلزم تامین زیرساخت

در این میان سازمان جهاد کشاورزی فارس در دو سال اخیر با ابلاغ تغییر الگوی کشت به سراسر شهرستانهای این استان در صدد است تا با پایین آوردن سطح زیر کشت محصولات کشاورزی از متضرر شدن بیشتر کشاورزان جلوگیری کند، حال این سوال پیش می آید که آیا این سازمان برای تغییر الگوی کشت، زیر ساختهای مناسب برای این قشر تدارک دیده است؟

جهادکشاورزی با محدودیت کشت محصولات آب‌بر و دریافت عوارض از محصولات جالیزی به دنبال اجرای الگوی کشت است، اما این در حالیست که فعالان و کارشناسان این حوزه معتقدند که امکان موفق تغییر الگوی کشت بدون زیرساخت‌های لازم و حمایت‌های یارانه ای وجود ندارد

به نظر میرسد آنچه که در این شرایط برای اجرای این نوع از مصوبه‌ها ضروری است فراهم‌سازی نهاده‌ها، ماشین‌آلات، کشت‌های جایگزین و به صرفه، سم و کود و تسهیلات ارزان قیمت است.

فارس دارنده رتبه دوم در تولیدات کشاورزی کشور

در این میان استان فارس که در رتبه دوم تولیدات زراعی کشور قرار دارد، امسال نیز ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمینهای زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است در حالیکه ظرفیت ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای این استان ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که عملکرد این استان نسبت به آمار ابلاغی روند کاهشی داشته است.

داستان تکراری خرید محصول در زمان برداشت، نامناسب بودن قیمت و جولان واسطه‌ها هر ساله تکرار میشود و همچنان جای خالی یک ابزار قدرتمند برای برخورد با این معضل در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی احساس می‌شود.

 

کشاورز: هرهکتار گوجه ۳۵۰ میلیون تومان برای کشاورز آب می خورد!

یک گوجه‌کار ساکن دشت پیر غیب بخش فسارود شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار فارس میگوید: وضعیت گوجه امسال اسفبار بوده و دیدن محصولی که زمان چیدن آن فرارسیده اما بازار مناسبی برای فروش ندارد، دردناک است.

حسن قهرمانی که ۱۰ هکتار از زمینهای زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است، از هزینه کرد ۳۵۰ میلیون تومانی خود برای هر هکتار گوجه سخن میگوید.

او اظهار میکند: هزینه های خرید بذر، احداث گلخانه برای تولید نشاء، نوار پلاستیکی ، هزینه های کاشت، خرید کود و سم جهت پیشگیری از آفات، قارچ و‌حشرات کمر کشاورزان را شکسته است.

این کشاورز دارابی می افزاید: هم اکنون که مرحله برداشت محصول رسیده، قیمت پایین گوجه فرنگی رمقی برای گوجه کاران نگذاشته است.

قهرمانی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گوجه فرنگی درجه یک در میادین ۴ تا ۵ هزار تومان و در کارخانجات به قیمت ۳ هزار تومان از آنان خریداری میشود، ابراز میکند: با این شرایط، هزینه هایی مثل برداشت محصول ، خرید سبد، کرایه کامیونها برای حمل و نقل، حق الزحمه میادین تره بار به حساب کشاورز تمام میشود که با این اوصاف تولید کننده در این میان نابود میشود.

او تاکید میکند که با توجه به پایین بودن قیمت گوجه فرنگی این شهرستان، کشاورزان این شهرستان مجبور شده اند تا به جای اینکه گوجه تولیدی خود را به میادین تره بار ارسال کنند، محصول تولیدی خود را با قیمت پایین به کارخانجات رب گیری بفروشند.

این کشاورز گوجه کار، در خاتمه خواستار پیگیری مطالبات کشاورزان از مسئولین جهاد کشاورزی و رییس کمیسیون کشاورزی شد.

سهم فارس از تولید گوجه فرنگی امسال ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس، در همین رابطه اظهار میکند: طبق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سهم فارس برای کشت گوجه فرنگی ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است که این استان با پیروی از الگوی کشت ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین های زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برده است.

حمید دبیری، ضمن ابراز خرسندی به جهت رعایت الگوی کشت توسط گوجه کاران فارسی خاطرنشان کرد: برداشت بیش از ۶۱ تن در هکتار بصورت میانگین باعث شده تا تولیداتمان بالا برود.

وی با بیان اینکه در خرداد ماه تقریباً ۱۰۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع فارس برداشت شده، پیش بینی کرد که میزان برداشت این محصول تا تیرماه سالجاری به ۱۱۸ تن در هکتار برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عنوان کرد: در شهریور ماه و با پایان فصل برداشت میزان تولید این محصول به سطح متعادل رسیده که این آمار به ۲۰ هزار تن میرسد.

نیاز روزانه فارس به گوجه فرنگی ۲۵ هزار تن

دبیری؛ میزان نیاز این استان به گوجه فرنگی بصورت تازه خوری و صنایع را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن در ماه دانست و بیان کرد: میانگین استانی نرخ گوجه فرنگی حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بصورتی ربُی و تازه خوری درجه یک ۵ تا ۵۵۰۰ تومان متغییر است.

او با تاکید بر اینکه صادرات بر قیمت گوجه فرنگی تاثیر مستقیم دارد، یادآور شد: با توجه به بسته بودن‌مرزهای عراق و اعمال عوارض ۷۰ درصدی، باعث شده تا این محصول با افت قیمت مواجه شود.

تفاوت فاحش در هزینه کرد در هر هکتار گوجه فرنگی: کشاورز ۳۵۰ میلیون، جهاد کشاورزی ۱۸۰ میلیون!

دبیری گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود با عملکرد ۶۰ تن در هکتار، با یک حساب سرانگشتی عایدی هر گوجه کار به ۳۰۰ میلیون تومان در هر هکتار میرسد که اگر تا ۱۸۰ میلیون تومان برای هزینه تولید در نظر بگیریم باز هم قیمت مناسبی برای گوجه کاران است.

این مقام مسئول در ادامه ضمن اعلام اینکه در اکثر شهرستانهای فارس کشت گوجه فرنگی انجام میشود، متذکر شد:کشاورزان بدون رعایت الگوی کشت با تولید مازاد بر بازار به فعالیت خود ادامه میدهند که متاسفانه منجر به متضرر شدن خودشان میشود و از سویی نیز ابزار قدرتمند قانونی هم برای جلوگیری از کشت مازاد آنان وجود ندارد.

نشستهای متعدد برای افزایش ظرفیتهای تولید

او همچنین از نشست های متعدد مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی با کارخانجات رب بگیری در تلاش است ظرفیتها را افزایش دهد.

دبیری ادامه داد: از اداره کل تعاون روستایی نیز خواسته ایم تا با خریداری توافقی محصول تولیدی گوجه کاران از متضرر شدن‌کشاورزان جلوگیری شود.

استقبال از سرمایه گذاران صنایع تبدیلی در جنوب و جنوب شرق استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس ضمن استقبال از سرمایه گذاران برای احداث کارخانجات صنایع تبدیلی در مناطق جنوبی و شرق استان خاطرنشان کرد: این سازمان با در اختصاص زمین و تسهیلات، زمینه سرمایه گذاری را نقاط مختلف استان فراهم می آورد.

فعالیت ۴ تعاونی روستایی برای خرید حمایتی گوجه کاران فارسی

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس؛ از فعالیت چهار تعاونی و اتحادیه در سطح استان فارس برای خرید حمایتی گوجه کاران این استان خبر داد.

سید کاظم موسوی؛ با بیان اینکه سازمان تعاونی روستایی برای جلوگیری از انحصار محصولات کشاورزی، با خرید توافقی از کشاورزان به بازار ورود میکند، اعلام کرد: این سازمان، گوجه لازم برای کارخانجات طرف قرادادِ خود را حدود ۴ هزار ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان خریداری میکند که بستگی به کیفیت و بیریکس گوجه دارد.

وی افزود: گوجه تازه خوری نیز بستگی به کیفیت گوجه بین ۶ تا ۷ هزار تومان توسط شرکتهای تعاونی روستایی طرف قراداد در سر مزرعه خریداری می شود.

خرید ماهانه ۸۰ هزار تن، پیش بینی برداشت ۳۰۰ هزار تنی تا پایان فصل برداشت

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان فارس میزان گوجه خریداری شده توسط این سازمان را روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تن خریداری و اعلام کرد: با شرایط فعلی پیش بینی میشود که هر ۴ تعاونی ها روستایی فعال در حوزه خرید تولیدات گوجه کاران استان، تا پایان فصل برداشت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن خرید گوجه فرنگی خریداری کنند که این مقدار بستگی به شرایط بازار دارد که ممکن است این رقم روند افزایشی پیدا کند.

گزارش از: آمنه سپهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار